مغز، پیچیده‌ترین و قوی‌ترین اندام در کل بدن است. درواقع، یک ابر رایانه با قدرت مغزی مانند ماشین فراری است. اگر فراری داشته باشید، بنزین ارزان قیمت در آن می‌ریزید؟ البته که این کار را نمی‌کنید. بدون شک برای سرمایه خود که این ماشین است، از سوخت با اکتان بالا استفاده می‌کنید. صحبت مغز که پیش می‌آید، خیلی از افراد به دنبال غذاهایی هستند که قدرت مغز را بالا برده و به تمرکز بهتر، تفکر واضح‌تر و سلامت بیشتر مغز کمک می‌کنند.

۱. ماهی سالمون

ماهی سالمون به عنوان یکی از غذاهای مفید برای سلامت و قدرت مغز شناخته می‌شود اما چه چیزی این ماهی را به ماده‌ای ارزشمند برای مغز تبدیل می‌کند؟

خیلی مهم است که بدانید مغز، در درجه اول از چربی ساخته شده است. حدود ۶۰٪ مغز از چربی تشکیل می‌شود. یکی از مهم‌ترین چربی‌ها که مغز از آن به عنوان یک ماده اصلی برای سلول‌های سالم مغز استفاده می‌کند، امگا۳ است.

اسیدهای چرب امگا۳ برای ساخت یک مغز سالم، ضروری هستند و یکی از مهم‌ترین امگا۳ برای مغز، DHA (دوکوزاهگزائونیک اسید) است که نزدیک به دو سوم اسیدهای چرب امگا۳ مغز را تشکیل می‌دهد.

اسیدهای چرب امگا۳ و DHA به ساخت پوشش محافظتی برای نورون‌ها کمک می‌کنند. هرچه کیفیت این پوشش بهتر باشد، سلول‌های مغزی عملکرد بهتر و موثرتری داشته و  باعث می‌شوند مغز، به بهترین شکل عمل کند.

مطالعات نشان می‌دهد که کمبود DHA می‌تواند بر رشد طبیعی مغز کودکان تاثیر بگذارد و بهمین دلیل است که بیشتر مکمل‌های مخصوص کودکان، حاوی DHA هستند.

کمبود DHA در بزرگسالان می‌تواند باعث بروز مشکلات در دقت و توجه، نوسان خلق و خو، تحریک‌پذیری، خستگی و  خواب ناکافی شود.

۲. بلوبری

بلوبری در میان موثرترین میوه‌ها در افزایش سلامت و عملکرد مغز، در بالای فهرست قرار دارد.

بلوبری نسبت به باقی میوه‌ها، بالاترین حد برخی از آنتی اکسیدان‌ها به ویژه آنتوسیانین‌ها را دارد که به محافظت از مغز در برابر استرس کمک کرده و رشد سالم مغز را افزایش می‌دهند.

آنتی اکسیدان‌های موجود در بلوبری به کاهش التهاب و درنتیجه حفظ سطح سالم انرژی در مغز کمک می‌کنند.

بلوبری به دلیل ارتباطش با عملکرد مغز، مورد توجه قرار گرفت. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن منظم بلوبری نه تنها سلامت و قدرت مغز را افزایش می‌دهد بلکه عملکرد مغز از جمله حافظه فعال را نیز افزایش می‌دهد.

بلوبری نه تنها خوشمزه است بلکه کالری پایین، ویتامین C بالا، ویتامین K و منیزیم نیز دارد.

۳. زردچوبه

زردچوبه یک ادویه شگفت انگیز است که تحقیقات بسیاری روی آن انجام شده و خواص بسیاری برای مغز دارد. ماده اصلی زردچوبه که برای مغز مفید است، کورکومین است که مسئول رنگ زرد زردچوبه محسوب می‌شود.

کورکومین خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی، ضدباکتری، ضد قارچی و ضد سرطانی نیز دارد.

کورکومین تولید و در دسترس قرار گرفتن دو پیام رسان عصبی مهم به نام سروتونین و دوپامین که در خوشحالی، انگیزه، لذت و پاداش نقش دارند را افزایش می‌دهد.

یافته‌ها نشان می‌دهند که کورکومین خواص ضد افسردگی دارد. در یک مطالعه، مشخص شد که کورکومین به اندازه داروهای شناخته شده‌ای مانند فلوکستین و داروهای بازدارنده جذب سروتونین (SSRI) در درمان افسردگی موثر است.

کورکومین می‌تواند:

– جریان خون به مغز را افزایش دهد.

– تولید BDNF – یک محرک قوی در انعطاف‌پذیری عصبی – را افزایش می‌دهد.

– در دسترس بودن و سنتز  DHA را افزایش می‌دهد

– سطح آنتی اکسیدان در مغز را افایش می‌‌دهد تا از پیری و التهاب مغز جلوگیری کند.

۴. قهوه

قهوه، نوشدارویی از انرژی است که بسیاری از مردم، هر صبح آن را می‌نوشند و تحسین می‌کنند. بزرگ‌ترین دلیل مردم برای نوشیدن قهوه، دریافت کافئین است.

کافئین یک محرک ذهنی طبیعی است که نه تنها به شما انرژی می‌دهد بلکه از چسبیدن آدنوزین – پیامرسان عصبی مربوط به احساس خستگی – به مغز  نیز جلوگیری می‌کند.

خیلی از افراد از شنیدن این‌که قهوه، مقدار زیادی آنتی اکسیدان به نام پلی‌فنول دارد که برای کاهش التهاب در مغز مهم بوده و مغز را پرانرژی نگاه می‌دارند، متعجب می‌شوند. آنتی اکسیدان‌های موجود در قهوه، تاثیر محافظت عصبی نیز داند و در برابر استرس و آسیب از مغز محافظت می‌کنند

قهوه می‌تواند کارهای زیر را نیز انجام دهد:

– هوشیاری و تمرکز را بالا می‌برد

– به جلوگیری از اختلالات آسیب عصبی مانند بیماری پارکینسون کمک می‌کند.

– خطر افسردگی را کاهش می‌دهد

– حافظه را افزایش می‌دهد

– عملکرد ورزشی را به صورت کوتاه مدت تقویت می‌کند.

۵. کلم بروکلی

بدترین غذا در دوران کودکی‌تان چه بود؟

به احتمال خیلی زیاد، جواب‌تان کلم بروکلی است.

شاید کلم بروکلی بهترین گزینه و انتخاب برای‌تان نباشد اما بهترین انتخاب برای مغز خواهد بود

کلم بروکلی حاوی ترکیبی به نام سولفورافان است. سولفورافان با کاهش التهاب و افزایش تولید BDNF، به تکثیر و زنده ماندن سلول‌های مغزی کمک می‌کند. این ترکیب، فرایند نوروژنز – فرایند تولید سلول‌های مغزی جدید – را نیز تقویت می‌کند.

کلم بروکلی سرشار از مواد مغذی مهم مانند ویتامین K و فولات نیز هست. ویتامین K نقش مهمی را در محافظت از سلول‌های مغزی ایفا می‌متد. فولات نیز نقش مهمی را در سم‌زدایی و کاهش التهاب در مغز بازی می‌کند.

۶. عصاره (براث) استخوان

عصاره استخوان فقط برای تهیه سوپ اختراع نشده است و شما می‌توانید آن را به تنهایی نیز بخورید.

خوردن عصاره یا براث استخوان به یکی از بزرگ‌ترین گرایش‌ها در صنعت سلامت تبدیل شده است و البته که دلیل خوبی پشت آن است. براث استخوان چیز جدیدی نیست. براث استخوان از قرن‌ها پیش به عنوان یک ماده درمان کننده برای افزایش سلامتی و طول عمر به کار می‌رفته است.

بسیاری از فواید و ارزش غذایی براث استخوان از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن می‌آید. مخوصا از کلسیم، فسفر، منیزیم و پتاسیم.

دستگاه گوارش شما، بنا به دلایلی، مغز دوم شما گفته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباط مستقیم و غیر مستقیمی بین دستگاه گوارش و مغز وجود دارد. دستگاه گوارش، بسیاری از ترکیبات مهم مغزی که در عملکرد مغز نقش دارند را نیز ذخیره می‌کند. بنابراین سلامت دستگاه گوارش شما برای سلامت و عملکرد مغزتان، اهمیت دارد.

براث استخوان به ماده‌ای تبدیل شده است که به درمان دستگاه گوارش کمک کرده و مواد مغذی ضروری و منابع مورد نیاز دستگاه گوارش برای عملکرد درست را تامین می‌کند.

براث استخوان با میزان زیادی از مواد مغذی که دارد به غذایی لازم برای سلامت و قدرت مغز تبدیل شده است.

برای کسب نتیجه بهتر، از براث استخوان با کیفیت و ارگانیک استفاده کنید.

۷. گردو

گردو یکی از گزینه‌های برتر برای سلامت و قدرت مغز محسوب می‌شود. گردو شبیه به مغز نیز هست.

در میان مغزهای بسیار موجود، گردو بالاترین مقدار امگا۳ DHA را دارد. همان‌گونه که در بالا گفته شد، DHA یک ماده اصلی و مهم برای یک مغز سالم محسوب می‌‌شود.

گردو حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، فولات، منیزیم، پتاسیم و فسفر است که به کاهش التهاب کمک می‌کنند.

ملاتونین موجود در گردو، ماده مغذی مهمی برای تنظیم خواب است. پایین بودن مقدار ملاتونین می‌تواند شما را در داشتن خواب خوب دچار مشکل کند و خواب بد نیز می‌تواند سلامت و عملکرد مغز را مختل کند.

۸. تخم مرغ

تخم مرغ، سال‌ها در فهرست غذاهای نامناسب قرار داشت اما امرزه دارد به جایگاهی که لیاقتش را دارد می‌رسد. تخم مرغ کمک بسیاری به افزایش سلامت و قدرت مغز و طول عمل می‌کند.

تخم مرغ به ویژه زرده آن حاوی ترکیبی به نام کولین است. کولین برای ساخت پیامرسان عصبی استیل‌کولین ضروری است. استیل‌کولین نقش مهمی را در خلق و خو، حافظه و هوش ایفا می‌کند.

می‌توان گفت زرده تخم مرغ بیشترین میزان کولین را دارد.  این مسئله بسیار مهم است زیرا سطح پایین کولین می‌تواند به پایین بودن سطح استیل‌کولین منجر شود که خود می‌تواند باعث افزایش التهاب، مه مغزی و اشکال در توجه و خستگی شود.

۹. شکلات تلخ

در این‌جا بیشتر از قبل عاشق شکلات می‌شوید زیرا شکلات و به ویژ شکلات تلخ برای مغز بسیار مفید است.

شکلات سطح اندروفین – مواد شیمیایی مسئول احساس خوب در مغز- را بالا می‌برد. به همین دلیل است که با خوردن شکلات، احساس خوبی به شما دست می‌دهد.

شکلات، جریان خون به مغز را نیز افایش می‌دهد که می‌تواند حافظه، دقت، تمرکز و زمان واکنش را افزایش ‌دهد.

شکلات تلخ حاوی میزان زیادی از منیزیم است که  به دلیل خواصش در آرام کردن مغز، « قرص والیوم طبیعت» نام گرفته‌ است

شکلات تلخ یکی از بیشترین مقادیر آنتی اکسیدان را در مقایسه باقی غذاها از جمله ابرغذاهایی مانند آکای بری، بلوبری و انار را در خود دارد.

نتیجه

مغز شما، اندامی با عملکرد زیاد است و انرژی بسیاری ۰ تقریبا ۲۰٪ انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

برای داشتن مغز سالم، به سوختی نیاز دارید که به شما اطمینان دهد مغز همه مواد مغذی برای عملکرد مفید را دریافت کرده و همچنین استرس شما را نیز مهار کند.

اگر می خواهید مغزتان تا آخر عمر عملکرد درستی داشته باشد سعی کنید این غذاها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

نظرات